ساخت عروسك باربي

لوازم آرايشي

ساخت عروسك باربي

۸ بازديد

باربي و سياستدر طول چهل سال گذشته عروسك باربي فعال عرصه سياست در آمريكا بوده است. در طول انتخابات ايالتي و ملتي، باربي بسيار فعال است. در طول جنگ ويتنام، گرانادا، پاناما، و در انتهاي جنگ سرد باربي نقش هاي متفاوتي ايفا كرد.
در طول جنگ عراق و آمريكا در سال 1990 عروسك باربي با پوشش يونيفورم نظامي آمريكايي به تهييج افكار عمومي مردم آمريكا پرداخت. 

ساخت عروسك باربيپس از واقعة 11 سپتامبر نيز باربي با پوشيدن يونيفورم نيروهاي نظامي ضدّ تروريست با ايفاي نقش جديد خود به تهييج افكار عمومي پرداخت. تيتر آگهي هاي تبليغاتي باربي براي نبرد ضدّ تروريسم اين بود: «باربي روح آمريكايي».
باربي و تعليم و تربيتخانم روت هندلر همسر رئيس كمپاني متل دريافته بود كه همچنان كه فرزندش باربرا رشد مي كند به شخصيت سازي و تقليد از بزرگسالان در رفتار با عروسك هاي كاغذي مي پردازد، بنابراين طرح ايده ابداع عروسك واقعي (سه بعدي) به ذهن او خطور كرد.
پس از ساخت باربي تصميم بر اين شد تا مدل هاي گوناگوني از لباس ها در اختيار كودكان قرار گيرد تا آنان بتوانند شخصيت دلخواه خود را در مدل هاي مختلف به باربي ببخشند.
به مرور زمان باربي كاركرد مهمي يافت، باربي به دختران آموزش مي داد كه جامعة مدرن از آنها به عنوان يك زن چه انتظاري دارد.
كمر باريك و اندام كشيدة باربي باعث شده است تا دختران نوجوان در غرب و ساير كشورها براي اينكه اندامشان شبيه باربي شود يا از الگوي باربي خيلي فاصله نداشته باشند از خوردن غذا به اندازة كافي در سن رشد خود پرهيز كنند. لذا آمار حيرت آور سازمان هاي بهداشتي غرب از سوء تغذيه دختران غربي خبر مي دهد.
طرح اين ذهنيت كه تركيب اندام باربي هيچ گاه به هم نخواهد خورد، در تربيت دختران براي اينكه در سنين بزرگ سالي هيچ گاه آبستن نشوند (كه مبادا فرم اندامشان به هم بخورد) بسيار مؤثر بود. در دهة 90 ميلادي به دليل كاهش نرخ توليد مثل در غرب ـ به ويژه در آمريكا ـ باربي براي تربيت دختران در آن زمينه وارد صحنه شد و در 1995 اين عروسك با يك جنين در شكم خود به بازار عرضه شد تا دختران نوجوان با وضع حمل باربي به دست خود اشتياق مادر شدن بيابند. امروزه اسكيپر كه خواهر كوچك باربي محسوب مي شود بخشي از پاسخ به درخواست سياست گذاران فرهنگي براي بچه دار بودن باربي است.
نگاهي به تحول لباس ها و شخصيت باربي بيانگر آن تحول اجتماعي است كه باربي در آن آفريده شده است. امروزه عروسك بزرگ باربي در هيأت يك دختر جوان حقيقي براي مقاصد مستهجن در فروشگاه هاي غربي خريد و فروش مي شود. تعداد زيادي از هنرپيشه ها و خوانندگان زن غربي با صرف هزينه هاي زياد اندام و چهرة خود را همچون باربي مي سازند تا مورد توجه عموم واقع شوند. امروزه باربي بر روي تمامي وسايل مورد استفادة كودكان و نوجوانان اعم از لوازم التحرير، لوازم بهداشتي و آرايشي، پوشاك، اسباب بازي، لوازم تزئيني و... حك شده است و حتي خوردني هاي فانتزي كودكان مانند آدامس و شكلات نيز از حضور باربي بي نصيب نيستند. چه اينكه دخترها در سراسر جهان بايستي حضور مدل و الگوي غربي خود (باربي) را همواره در پيرامون خود حس كنند. مادران غربي مي پرسند: چرا دختران ما زودتر از آنچه كه بايد بالغ مي شوند؟ دليل اين بلوغ زودرس جنسي دختران ما در چيست؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.